Maalinteko on jalkapallon ydin. Harjoitteet, jotka keskittyvät maalintekoon, ovat usein suosittuja pelaajien keskuudessa.
Hyökkääjät lähtee alueen reunoilta tötsien luota ja yrittää kuljettaa alueelta maalien puoleisilta sivuilta ulos menettämättä palloa. Jos hyökkääjä pääsee ulos alueelta menettämättä palloa, vedon tulee lähteä ennen katkoviivaa (esim. tötsillä merkattu). Kiinniottajat eivät saa liikkua alueen ulkopuolelle. Tilanteen jälkeen (maalinteko/laukaisu tai pallonmenetys), palataan takaisin alkutötsän luokse hakemaan uusi pallo kasasta. Valmentaja ja/tai huoltajat palauttelee palloja takaisin lähtöpaikoille. Kisoja: Yksikkökilpailu: Kuka hyökkääjä saa eniten maaleja (esim. 2min, 1p/maali). Joukkuekilpailu: Kumpi joukkueista saa eniten maaleja.
Pieni kenttä, paljon vetoja ja maaleja, veto ennen keskiviivaa! Peli lähtee maalivahdin avauksesta. Vain yksi puolustavan joukkueen pelaaja saa tulla prässäämään hyökkääjien kenttäpuoliskolle, joten tilanne on 2v1 (3v1 kun maalivahti mukana). Hyökkäävän joukkueen vedon tulee lähteä omalta alueelta ennen keskiviivaa! Jos puolustaja saa ryöstettyä pallon, muut alun perin puolustavan joukkueen pelaajat saavat tulla mukaan hyökkäykseen ja pelataan normaalisti tilanne 3v3 loppuun saakka. Hyökkäävää joukkuetta voi vaihtaa esimerkiksi siten, että yksi joukkue hyökkää niin monta kertaa putkeen kuin onnistuu maalinteossa. Voidaan myös vaihtaa joka tilanteen jälkeen tai valmentaja voi syöttää uuden pallon peliin maalivahdille, jonka puolelta uusi tilanne aloitetaan. Tavoite pitää peli nopeana.
Jaetaan pelaajat neljään jonoon, jokaisen jonon ensimmäinen lähtee yhtä aikaa liikkeelle. Keskellä tötsiä epämääräisessä järjestyksessä, sellaisilla etäisyyksillä että tötsien välistä pystyy pujottelemaan pallon kanssa. Tarkoituksena päästä tötsien läpi pujottellen, ilman että törmää yhteenkään tötsään tai muihin pelaajiin. Jos tässä onnistuu, saa jatkaa maalintekoon (kumpi tahansa maali on ok). Jos törmää tai menettää pallon, joutuu palaamaan takaisin omaan jonoon. Seuraava pelaaja kustakin jonosta voidaan ohjeistaa lähtemään liikkeelle esim. siinä vaiheessa kun edellinen on päässy keskelle pujottelemaan. Voidaan kilpailla, esim. mikä jono saa kolmessa minuutissa eniten maaleja?