Jalkapalloharjoitepankki: Peli

Peliharjoitteet auttavat pelaajia ymmärtämään pelin perusteet ja kehittämään pelitaitojaan.

Harjoitteet: Peli

Loppupeli

Loppupeli

Kehuja rohkeista kuljetuksista ja harhautuksista.

PeliLoppupeli
Peli kolmella ryhmällä

Peli kolmella ryhmällä

Peli kolmella peliryhmällä, yksi ryhmä kerrallaan vaihdossa. Voidaan pelata esim. 3v3v3 tai 2v2v2. Pidetään pelitempo nopeana, valmentaja laittaa uuden pallon peliin kun edellinen menee ulos kentältä. Pelaavat joukkueet vaihtuu nopealla tahdilla esim. siten että aina kun kentällä tulee maali -> maalin tehnyt joukkue jatkaa kentällä ja toinen lähtee vaihtoon. Voidaan pelata kisana esim. "mestaruuskilpailut" siten että se joukkue joka ensimmäisenä pysyy kentällä 3 maalia putkeen, voittaa mestaruuden. Maalin sijasta voi myös vaihtaa esim. 1-2 min välein mikäli joku joukkue tuntuu ylivoimaiselta.

PeliSkaalautuva
Minarit

Minarit

Pelaajien rakastamat minarit! Kenttien määrä voidaan skaalata pelaajamäärän mukaan. Voidaan pelata myös esim. kuudella kentällä pikkumaaleihin. Pelit voivat olla mitä vain esim. 2v2 - 5v5 väliltä. Esim. 4-5 min per peli. 1. Kenttä on "voittajien kenttä", jota kohti pyritään nousemaan. Pelin voittaja nousee ylöspäin lähemmäs ykköskenttää, häviäjä tipahtaa lähemmäs neloskenttää. Ykköskentän voittaja pysyy paikoillaan ja neloskentän häviäjä pysyy paikoillaan. Tasatuloksessa voittaja päätetään/arvotaan esim. kivi-sakset-paperilla. Kentille voi keksiä nimet, esim. ykkösellä voidaan pelata Valioliigaa ja nelosella divaria. Finaali on päivän viimeinen peli ykköskentällä, jonka voittaja voittaa minarit.

PeliSkaalautuvaMiniturnaus
Pallo nopeasti peliin

Pallo nopeasti peliin

Valmentaja asettaa palloja sivurajoille. Pelin nopeuden idea on siinä, että pallon mennessä yli sivurajan - peliä jatkava joukkue voi ottaa lähimmän pallon miltä tahansa reunalta ja jatkaa peliä välittömästi. Voi käyttää lisänä esim. kolmen sekunnin sääntöä sivurajoilta lähdettäessä (tee ratkaisu ennen kuin valmentaja laskee kolmeen).

PeliLoppupeli
Värimerkkipeli

Värimerkkipeli

Kentän molemmissa päädyissä kaksi maalia (esim. minimaali ja porttimaali tai kaksi porttimaalia, merkattu eri värein). Valmentaja näyttää kulloinkin värimerkillä (esim. pitämällä saman väristä tötsää ylhäällä) pelattavan maalin. Voi muokata tavoitteiden mukaan, esim. lisätään tarvittaessa maalintekoalue, jos menee räiskimiseksi. Voi myös pisteyttää esim. siten että 1p per maali kumpaan tahansa maaliin, 2p per oikean värinen maali.

PeliLoppupeliHavainnointi
Neljän alueen 5v5

Neljän alueen 5v5

5v5 pienpeli maaleilla. Ennen maalintekoa pallon on käytävä kaikilla neljällä alueella (kenttä jaetaan neljään osaan). Puolustavan joukkueen riistäessä pallon, heillä on viisi sekuntia aikaa tehdä maali. Jos maalia ei synny viidessä sekunnissa, pallon on jälleen käytävä kaikilla neljällä alueella ennen uutta maalintekoyritystä. Pallon mennessä rajojen yli tai maalin tullessa valmentaja laittaa kamppailupallon ilmaan.

Peli
3v3 erivärisiin maaleihin

3v3 erivärisiin maaleihin

3v3-peli neljällä maalilla. Kentällä on kahdenvärisiä maaleja, ja valmentaja joko nostaa ilmaan värillisen tötsän tai huutaa värin, joka määrittää, mihin maaleihin joukkueet voivat hyökätä. Jos pallo menee yli rajojen, valmentaja käynnistää pelin nopeasti uudella kamppailupallolla.

Peli
Reaktiopeli: Hyökkää vai puolusta?

Reaktiopeli: Hyökkää vai puolusta?

Keskialueella kaksi joukkuetta. Kaikki kuljettavat omaa palloaan alueen sisällä. Valmentajan huutaessa (esim. liivittömät/liivilliset) tai nostamalla liivin/tyhjän käden ylös, se joukkue lähtee yrittämään maalintekoa. Toinen puolustava joukkue jättää oman pallonsa paikoilleen ja lähtee puolustamaan maaliaan. Riiston jälkeen yritetään tehdä maali vastustajan maaliin.

Peli
1v1 --> 3v3+maalivahdit

1v1 --> 3v3+maalivahdit

Pelit alkaa 1v1+maalivahdit-tilanteesta ja tarkoituksena on tehdä maali. Jos pelaaja (esimerkiksi sininen) tekee maalin, täytyy hänen käydä koskemassa oman maalinsa tolppaa. Maalin päästänyt joukkue saa sivurajalta yhden pelaajan lisää ja hakee toiselta sivurajalta uuden pallon. Tällöin muodostuu 2v1-tilanne. Peli on jatkuvasti käynnissä ja pallon mennessä sivurajoista yli saa nopein pallon sivurajalta noutanut pelaaja jatkaa peliä. Voittajajoukkue on se, joka saa kulutettua vastustajan pelaajat sivurajalta loppuun. Huolehditaan, että palloja on tarpeeksi sivurajalla.

Peli
Loppupeli kielletyllä alueella

Loppupeli kielletyllä alueella

Loppupeli, jossa on keskellä kielletty alue. Alueelle ei saa astua, mutta sen läpi saa syöttää. Harjoitteen tarkoituksena on päästä eroon "ampiaisparvi"-pelaamisesta, jossa kaikki jahtaavat palloa.

Peli
Päätypeli jokereilla

Päätypeli jokereilla

Tehdään kaksi joukkuetta ja valitaan alueen päädyissä oleviin kahteen alueeseen jokerit. Jokerit ovat aina pallollisen puolella. Sovitaan joukkueille ennen aloitusta ensimmäinen hyökkäyssuunta. Kuvassa punaiset saivat ensimmäisen pisteen, kun syöttivät oikeassa päädyssä olevalle jokerille. Maalin tullessa hyökkäyssuunnat vaihtuvat eli punainen saa jokerilta pallon takaisin itselleen ja pyrkii nyt saamaan syötön vasemmassa reunassa olevalle jokerille. Mikäli vastustajajoukkue tekee maalin, niin myös päästänyt joukkue vaihtaa hyökkäyssuuntaansa eli samaan päätyyn ei hyökätä samaan aikaan. Peliä voidaan pelata isommallakin pelaajamäärällä kuin kuvassa. Lasketaan maalit!

Peli
Päätypeli

Päätypeli

Tehdään kentän molempiin päihin maalialueet. Tarkoituksena on pelata pallo päätyalueelle syötöllä, mutta vastaanottava pelaaja ei saa olla valmiina alueella odottamassa syöttöä. Maalin tultua nopein pallon sivurajalta noutanut jatkaa peliä.

Peli
Loppupeli pakollisella nousulla yli puolenkentän rajan.

Loppupeli pakollisella nousulla yli puolenkentän rajan.

Loppupeli, jossa maali hyväksytään vain, jos kenttäpelaajat ovat kaikki nousseet yli puolen kentän. Tavoitteena aktivoida puolustajia myös nousemaan pelin mukana, eikä jäädä makaamaan omalle kenttäpuoliskolle.

Peli
2v2 turnaus

2v2 turnaus

Pelataan lyhyitä 2min 2v2-otteluita numeroiduilla kentillä. Voittaja siirtyy aina ylemmäs numeroissa ja häviäjä siirtyy alemmas. Kerätään pallot kenttien väleihin, josta nopein pelaaja saa napata pallon takaisin peliin aina pallon mennessä maaliin / yli rajojen. Peliä voidaan pelata ilman maalivahteja, alempi pelaaja on maalivahtina tai ennalta sovittu maalivahti.

Peli
Eteneminen syöttäen

Eteneminen syöttäen

Harjoituksessa pelataan kahdella joukkueella, joiden tavoitteena on päästä keskiviivan yli ainoastaan syöttämällä. Kuljettaminen yli keskiviivan on kielletty. Joukkueiden tulee keskittyä nopeisiin ja tarkkoihin syöttöihin sekä liikkumiseen ilman palloa etenemismahdollisuuksien luomiseksi. Maalin tehneen joukkueen maalivahdilta lähtee aina uusi pallo peliin. Lasketaan maalit!

Peli
Eteneminen päätyihin

Eteneminen päätyihin

Pelataan kahdella joukkueella, joista hyökkäävällä (punainen) joukkueella on neljä pelaajaa ja puolustavalla (musta) on kolme. Tavoitteena edetä päätyviivan yli joko syöttäen tai kuljettaen. Peli käynnistyy omasta päästä kuljetetulla pallolla. Hyökkäävän joukkueen formaatio on 1-2-1 ja puolustava joukkue pelaa joko 2-1 tai 1-2. Puolustavan joukkueen riistettyä pallon yrittävät he tehdä maalin yhteen kahdesta pikkumaalista.

Peli
Loppupeli leventämisellä ja kaventamisella

Loppupeli leventämisellä ja kaventamisella

Voidaan pelata 5v5 ja 8v8 -pelitavoilla. Pelataan kahdella joukkueella loppupeliä, jossa pallollisella joukkueella on pakko olla molemmilla laitakaistoilla yksi pelaaja. Puolustavalla joukkueella kaikki pelaajat keskikaistoilla tiivistettynä. Lyhyesti hyökätessä leveälle ja puolustaessa tiiviiksi.

Peli
Loppupeli kielletyillä alueilla 2

Loppupeli kielletyillä alueilla 2

Loppupeli, jossa kiellettyinä alueina on kulmat. Tavoitteena suoraviivaistaa peliä kohti vastustajan maalia ja samalla oppia tiivistämään puolustettaessa. Kulmapotkut voidaan antaa normaalisti.

Peli
Puskupeli

Puskupeli

Harjoitteessa edetään puskemalla palloa. Pallo heitetään itselle ja pusketaan sitä joukkuekaverille tai maaliin. Pallon ollessa maassa, nopein saa nostaa sen käsillään.

Peli
Jalkapallotennis

Jalkapallotennis

Jalkapallotennistä, jossa käytetään kartioita "verkkona". Soveltuu erityisen hyvin esimerkiksi koulun saleissa pelattavaksi. Kentän koko ja pelaajien määrä voi vaihdella. Peli alkaa syötöllä takarajan takaa. Syöttö tehdään potkaisemalla pallo ilmassa vastustajan puolelle. Pallo saa pompata kerran maassa ennen kosketusta (tai enemmän, jos sovitaan). Pelaaja tai joukkue saa käyttää enintään kolme kosketusta ennen palauttamista. Kosketukset voi tehdä millä tahansa ruumiinosalla paitsi käsillä. Pallo täytyy palauttaa verkon yli ennen kuin sallitut kosketukset loppuvat. Pallo ei saa osua verkkoon tai mennä rajojen ulkopuolelle. Käsien käyttö on kielletty.

Peli
3v3 + hyökkäävät laitapelaajat molemmilla puolilla

3v3 + hyökkäävät laitapelaajat molemmilla puolilla

3v3 + hyökkäävät laitapelaajat molemmilla puolilla neljään maaliin. Tukipelaajat eivät saa tehdä maalia, vaan tarjoavat keskityksiä ja syöttövaihtoehtoja vastustajan puolustusalueella leveydestä. Tukipelaajien kosketuksia voidaan rajoittaa kahteen.

Peli
Pienpeli rangaistusalueella

Pienpeli rangaistusalueella

Pienpeliä rangaistusalueella. Hyökkäävä joukkue saa tehdä maalin, jos saavat kuusi syöttöä putkeen omilleen. Puolustava joukkue saa riistosta tehdä "purun" jompaankumpaan pikkumaaleista.

Peli
3v3 neljään maaliin

3v3 neljään maaliin

3v3-peli, jossa tavoitteena on levittää peliä. Yksi joukkue sivussa huilaamassa. Pallon mennessä yli rajojen tai maaliin laittaa valmentaja kamppailupallon peliin. Pelataan 2min otteluita ja vaihdetaan joukkueita. Voidaan pelata turnausmuotoisesti, jossa voitosta saa 3 pistettä, tasapelistä 1 ja tappiosta 0.

Peli
5v3 pelinrakentaminen

5v3 pelinrakentaminen

Harjoite käynnistyy keltaisen joukkueen maalivahdilta, joka pelaa puolustajalle pallon. Puolustusalueella on 3v1 tilanne, jossa yksi vastustaja joukkueen (musta) pelaaja prässää keltaista joukkuetta. Tavoitteena keltaisella joukkueella on edetä merkatun linjan yli ja tehdä maali jompaankumpaan pikkumaaleista. Hyökkäysalueella on 2v2-tilanne. Edettyään merkatun rajan yli käynnistyy vapaa peli. Riistosta musta joukkue yrittää nopeaa maalintekoa.

Peli
Rakenna, murra, viimeistele

Rakenna, murra, viimeistele

Pelaajat jaetaan kahteen joukkueeseen. Kenttä on jaettu neljään osaan. Molemmissa päätyosioissa on kolme puolustavaa pelaajaa. Kahdessa keskimmäisessä osiossa on molemmissa kolme saman joukkueen pelaajaa. 1. Peli käynnistyy maalivahdilta, joka laittaa syötön puolustajalle (keltainen). 2. Lähin vastustajan pelaaja (sininen) saa lähteä seuraavalta alueelta prässäämään. Muut kaksi estävät syöttösuuntia pysyen alueella. 3. Keltaisen joukkueen tavoitteena pelata pallo ylempänä oleville oman joukkueen pelaajille. 4. Mikäli syöttö vastustajan linjan läpi onnistuu, yrittävät kolme keltaista pelaajaa tehdä maalin kahta sinisen puolustajaa ja maalivahtia vastaan. 5. Mikäli riisto onnistuu, alkaa vapaa peli. Pallon mennessä maaliin tai rajoista yli, jatkuu peli maalivahdilta.

Peli
3v3 kuuteen maaliin

3v3 kuuteen maaliin

Pelataan 3v3 kuudella maalilla. Pallon mennessä pois pelistä saan nopein pelaaja noutaa uuden pallon sivurajalta.

Peli
3v3 + jokerit laidoilla

3v3 + jokerit laidoilla

Pelaajat on jaettu kahteen joukkueeseen ja molemmille laidoille on valittu pallollisen puolella olevat jokeripelaajat. Peli on vapaata, mutta jokereille voi rajata kosketusmäärää esim. kahteen riippuen pelaajien tasosta. Tavoitteena on edetä maalintekoon. Jokereita ei saa lähteä prässäämään alueen ulkopuolelle, eivätkä jokerit saa tulla alueelle.

Peli
3v3 + kohdepelaajat päädyissä

3v3 + kohdepelaajat päädyissä

Alueella pelataan 3v3-peliä ja alueen päädyissä on molempien joukkueiden kohdepelaajat. Sovitaan alkuun ensimmäiset hyökkäyssuunnat esim. keltainen hyökkää vasemmalle ja punainen oikealle. Tarkoituksena pelata alueen päädyssä olevalle kohdepelaajalle pallo. Päädyssä on myös toisen joukkueen kohdepelaaja, jonka tarkoituksena on estää syöttö. Mikäli joukkue saa pelattua pallon joukkueensa kohdepelaajalle, pyrkii kohdepelaaja palauttamaan pallon takaisin peliin joukkueellensa ja joukkueen hyökkäyssuunta vaihtuu nyt toiseen päähän. Yksi piste joukkueelle aina syötöstä kohdepelaajalle.

Peli
Käännetyt maalit

Käännetyt maalit

Maalit ovat aseteltu pelialueen keskelle "seläkkäin". Pelataan normaalia peliä kahdella joukkueella.

Peli
5v5 turva-alueella

5v5 turva-alueella

Pelialueelle on merkattu "turva-alueet", joille vastustaja ei saa mennä. Pelaajat harjoittelevat rauhallisena pysymistä ja kontrolloimaan peliä omalla puolustusalueellaan, sekä avaamaan peliä. Pelaajien määrää omalla "turva-alueella" ei ole rajoitettu, mutta pyritään käyttämään myös maalivahtia apuna pelinavaamisessa. Maalinteko tapahtuu myös "turva-alueen" ulkopuolelta eli harjoitellaan luomaan tiloja laukaisemista varten.

Peli
Etenemispeli linjojen ohi

Etenemispeli linjojen ohi

Alue jaetaan viiteen eri osioon. Päädyt ja keskimmäinen alue hieman suuremmat. Välikaistoilla kaksi puolustajaa per osio. Tavoitteena saada pelattua pallo toiseen päätyyn. 1. Punaiset pallolliset pelaajat pyrkivät löytämään syöttövälejä seuraavan kaistan pelaajalle. 2. Onnistuneen syötön jälkeen pelaajat liikkuvat seuraavalle alueelle.

Peli
3v3 maalialueilla

3v3 maalialueilla

Pelataan kahdella joukkueella (pelaajia voi olla myös enemmän). Pelaajat pyrkivät tekemään maalin syöttämällä joukkuekaverille maalialueelle (tötsillä merkatut alueet). Tehdyn maalin jälkeen peli jatkuu automaattisesti ilman katkoja. Pallon mennessä yli rajojen noutaa nopein pelaaja sivurajalta uuden pelipallon. Variaationa voidaan sopia, että maalialueella ei saa seisoa valmiina odottamassa, vaan pelaajan täytyy liikkua maalialueelle, kun syöttö on lähtenyt pallolliselta pelaajalta.

Peli
Pistealuepeli

Pistealuepeli

Pelialueelle on laitettu molempiin päätyihin viisi maalialuetta, joista saa eri pistemääriä. Esimerkiksi keskimmäisestä kolme, sen viereisistä kaksi ja laitimmaisista yhden. Voidaan pelata 3v3-5v5. Joukkueiden tavoitteena on pelata pallo jollekin alueelle syöttämällä joukkuekaverille tai kuljettamalla alueelle ja pysäyttää pallo sinne. Ennen etenemistä maalialueelle täytyy joukkueen syöttää ennalta sovittu määrä syöttöjä joukkuekavereiden kesken.

Peli
Pistealuepeli 2

Pistealuepeli 2

3v3-5v5 peli ilman maalivahteja pikkumaaleihin. Kenttä on jaettu kolmeen alueeseen, joista keskialue on suurin. Keskikentältä tehty maali on yhden pisteen arvoinen ja päädyissä olevat pienemmät alueet ovat kahden maalin arvoisia. Peli on vapaata ilman sääntöjä alueiden välillä siirtymiseen.

Peli
Kolmen joukkueen peli kahdella pallolla

Kolmen joukkueen peli kahdella pallolla

Jaetaan pelaajat kolmeen joukkueeseen ja laitetaan jokaiselle joukkueelle oma maali alueen reunoille. Alueen keskelle on asetettu kaksi palloa. Valmentajan antamasta merkistä yksi pelaaja per joukkue lähtee tavoittelemaan palloa. Pelaajien tehtävänä on tehdä maali oman joukkueensa maaliin.

Peli
2v2 päätypelaajilla

2v2 päätypelaajilla

2v2-peli neljään maaliin päätypelaajilla. Päätypelaajat ovat maalien välissä hyökkäyspäädyssä. Näitä pelaajia ei ole pakko käyttää maalinteon vuoksi, vaan he tarjoavat yhden syöttösuunnan lisää. Variaationa voidaan pelata niin, että päätypelaajan saadessa pallon hän pääsee peliin mukaan, jolloin tulee 3v2-tilanne kentällä.

Peli
5v2-höynä

5v2-höynä

Harjoitteessa jaetaan alueen reunojen ulkopuolelle neljä pelaajaa ja kolme alueen sisään, joista yksi on pallollisen joukkueen puolella. Tavoitteena saada kuusi syöttöä putkeen omille. Reunapelaajat eivät saa tulla alueelle. Mikäli keskellä olevat puolustajat riistävät pallon tai pallo karkaa, niin kaksi viimeksi palloon koskenutta pallollista pelaajaa joutuu keskelle höyniksi.

Peli
7v3-höynä

7v3-höynä

6 pelaajaa (ylivoimajoukkue) sijoittuu pelialueen ulkopuolelle. 3 pelaajaa (alivoimajoukkue) sijoittuu pelialueen sisälle. Yksi ylivoimajoukkueen pelaajista aloittaa keskellä. Ylivoimajoukkue pyrkii pitämään pallon hallussa ja alivoimalla oleva joukkue yrittää riistää pallon. Reunoilla olevat pelaajat eivät saa tulla alueelle sisään. Kun keskellä oleva pelaaja syöttää pallon ulkopuolelle, hänen tilalleen tulee uusi keskialueelle siirtyvä pelaaja. Joukkue saa maalin syötettyään kymmenen kertaa putkeen omilleen. Jos alivoimajoukkue riistää pallon, he yrittävät pitää sen hallussaan mahdollisimman pitkään, jolloin tilanne vaihtuu 3v1-höynäksi. Pelataan esimerkiksi 3-5 minuutin erissä, jonka jälkeen vaihdetaan rooleja.

Peli
3v3+jokerit -höynä

3v3+jokerit -höynä

Alueella on kolme vastaan kolme -tilanne. Neljä jokeria sijoittuu pelialueen ulkopuolelle. Pallollinen joukkue saa käyttää ulkopuolisia jokereita syöttöjen rakenteluun, tavoitteena saada kuusi syöttöä omille putkeen. Jokerit eivät saa kuljettaa palloa, vaan heidän täytyy pelata se yhdellä tai kahdella kosketuksella takaisin kentälle. Kun vastustaja saa pallonriiston, jokerit vaihtavat välittömästi uuteen pallolliseen joukkueeseen.

Peli
Pelinrakentelu maalivahdin kautta 2

Pelinrakentelu maalivahdin kautta 2

Pelaajat jaetaan kahteen joukkueeseen. Kenttä on jaettu kolmeen osioon: pelinrakentelualueella on kolme keltaista pelaajaa ja yksi prässäävä hyökkääjä, keskialueella on keltaisten yksi keskikenttäpelaaja ja hyökkäysalueella on kaksi keltaista hyökkääjää ja kolme mustaa puolustajaa. Pelinrakentelualueella on siis 3v1-tilanne ja peli käynnistyy aina maalivahdilta. Keltaisten tehtävänä on pelata pallo keskikenttäpelaajalle keskimmäiselle alueelle. Kun pallo on saatu pelattua keskialueelle alkaa vapaa peli 3v3, jossa keltaisten on tarkoituksena tehdä maali ja mustien saada riisto ja pelattua se oman joukkueensa hyökkääjälle. Variaationa voidaan lisätä mustille yksi hyökkääjä lisää pelinrakentelun vaikeuttamiseksi.

Peli
Pelinrakentelu maalivahdin kautta 3

Pelinrakentelu maalivahdin kautta 3

Pelaajat jaetaan kahteen joukkueeseen. Kenttä on jaettu kahteen osioon: pelinrakentelualueella on 4v2-tilanne ja hyökkäysalueella 2v2-tilanne. Pelinrakentelualueella on siis 4v2-tilanne ja peli käynnistyy aina maalivahdilta. Keltaisten tehtävänä on pelata pallo keskikenttäpelaajalle keskimmäiselle alueelle. Variaatioina voi olla vapaat syöttömäärät tai pakollinen kolme syöttöä ennen etenemistä. Pelaajat eivät saa poistua alueiltaan. Kun pallo on saatu pelattua hyökkäysalueelle alkaa vapaa 2v2-peli, jossa keltaisten on tarkoituksena tehdä maali ja mustien saada riisto ja pelattua se oman joukkueensa hyökkääjille.

Peli
Keskityspeli

Keskityspeli

Harjoitteessa pelaajat on jaettu kahteen joukkueeseen. Jokaiseen kentän kulmaan tehdään alue, josta keskitykset laitetaan. Pelaajien tarkoituksena on syöttää pallo oman joukkueensa pelaajalle vastustajan kulmaukseen, josta kulmapelaaja laittaa keskityksen maalille. Maalille ei mennä kuitenkaan valmiiksi seisomaan, vaan pelaajat odottavat keskityksen lähtöä rajan takana (kuvassa valkoiset viivat). Variaatioina kulmapelaajilla voi olla vapaat kosketukset, rajatut kosketusmäärät tai rajattu aika, jolloin keskityksen täytyy lähteä.

Peli
2v2 kolmella joukkueella

2v2 kolmella joukkueella

Pelaajat on jaettu kolmeen kahden hengen joukkueeseen. Yksi joukkue per kenttäpuolisko ja yksi joukkue keskiviivalla. Maalivahdit ovat aina oman kenttäpuoliskon puolustajien puolella. Peli käynnistyy valmentajan syötöllä keskiviivan joukkueelle (punainen). Joukkue päättää tuolloin hyökkäyssuuntansa esim. kohti mustien pelaajien maalia. Maalin tehtyään punaiset pelaajat palaavat keskelle, jolloin valmentaja pelaa heille uuden pallon ja hyökkäyssuunta vaihtuu nyt kohti sinisten pelaajien maalia. Mikäli mustat pelaajat olisivat estäneet maalinteon, siirtyvät he keskelle, ottavat syötön vastaan valmentajalta ja hyökkäävät kohti sinisten maalia.

Peli
5v5 loppupeli kohdepelaajalla

5v5 loppupeli kohdepelaajalla

Pelaajat on jaettu kahteen viiden hengen joukkueeseen. Formaationa 1-2-1 eli timantti. Joukkue valitsee keskuudestaan yhden kohdepelaajan (kuvassa merkattu punaisella) hyökkääjäksi. Pelin tavoitteena on ennen maalintekoa pelata pallo kohdepelaajalle, jonka jälkeen maalinteko on sallittua.

Peli
Kätketty hyökkääjä

Kätketty hyökkääjä

Pelaajat on jaettu kahteen viiden hengen joukkueeseen. Joukkueet valitsevat joukostaan itselleen "kätketyn hyökkääjän" ja kertoo sen ainoastaan valmentajalle. Tarkoituksena saada tämä pelaaja tekemään maalin, josta seurauksena voi olla esim. kolme maalia, nykyisen maalimäärän tuplaaminen tai pelin voitto. Vaihdetaan "kätkettyä hyökkääjää" viiden minuutin välein.

Peli
Pistepeli

Pistepeli

Loppupeli, jossa jokainen pelaaja aloittaa kolmesta pisteestä. Mikäli pelaaja x tekee maalin, hänen pistemääränsä tippuu kahteen. Ensimmäinen joukkue, jolla yhden pelaajan pistemäärä tippuu nollaan voittaa. Tätä harjoitetta voidaan pelata oikeastaan millä pelaajamäärällä tahansa loppupelin yhteydessä. Variaationa pienellä pelaajamäärällä voidaan pelata niin, että kaikki pelaajat pyrkivät nollaan.

Peli
Neljän maalin peli

Neljän maalin peli

Pelaajat on jaettu kahteen joukkueeseen ja maalivahteihin. Alueen reunoilla on neljä maalia. Joukkueiden tavoitteena on tehdä maali jokaiseen maaliin voittaakseen.

Peli
Keskialueen valloitus

Keskialueen valloitus

Pelaajat on jaettu kahteen joukkueeseen ja kenttä kolmeen alueeseen. Keskialue voi olla muita alueita isompi. Peli käynnistyy keskialueella, jossa pelaajien on tarkoituksena saada sovittu määrä syöttöjä oman joukkueen kesken (esim. 3-5 syöttöä). Näiden syöttöjen täytyttyä käynnistyy normaali peli ja pelaajat saavat edetä maalintekoon. Puolustaminen omalla alueella on myös sallittua.

Peli
3v3+jokeri loppupeli

3v3+jokeri loppupeli

3v3 loppupeli, jossa yksi jokeri. Jokeri on aina pallollisen puolella.

Peli

Haluatko käyttää harjoitteita pankista vaivatta?

Rekisteröidy palveluun ja voit helposti koostaa harjoituksia valmiista harjoitteistamme ja jakaa ne vaivatta haluamillesi henkilöille.