Ke 27.8.2025 U9 (U9)

36 pelaajaa in, 90 min

Maalinteko

Teemana maalinteko. Neljä valmentajaa in, jaetaan neljään ryhmään, yksi huoltaja per ryhmä.


Keskitytään puhtaisiin suorituksiin. Yhteenveto 5 min ennen loppua ryhmittäin. Sen jälkeen loppuhuudot ja kotia kohti.

Kenttäjako

Kenttäjako

Kolmiohippa ja pallonryöstö

Futisleikki
Hippa ilman palloa
Hippa ilman palloa
Pallonryöstö
Pallonryöstö
Harjoitteen kuvaus ja säännöt

Kiinniottajilla liivi kädessä, hippa vaihtuu kiinniotosta.


Säännöt:

- Hippa ei saa ottaa kiinni pelaajaa, joka on juoksemassa turvan läpi

- Turvaan ei saa jäädä seisomaan

- Samaan turvaan ei saa mennä kahta pelaajaa


Muunnelma: Sitä turvaa, jossa valkku seisoo, ei saa käyttää


Kilpailu: Pelaaja saa pisteen aina päästessään karkumatkalla vapaan pistealueen läpi. Kuka saa ensimmäisenä 10 pistettä?


Muunnelma: Pallonryöstö. Pallo pitää saada ryöstäessä itselleen haltuun. Mikäli vain potkaisee karkumatkalla olevan pelaajan pallon pois alueelta, hippa pysyy hippana ja karkumatkalainen hakee pallon takaisin alueelle ja jatkaa kuljettamista. Muutoin samalla periaatteella kuin hipassa.

Avainkysymykset
Missä nopein vapaa turva, missä tyhjä tila? Havainnoi!
Kesto
15 min

1v1 neljään maaliin joukkueittain pudotuksella

1 vs 1
Harjoitteen kuvaus ja säännöt
Harjoitteessa pelaajat ovat jaettu kahteen joukkueeseen ja kentällä on neljä maalia. Kentän päädyissä on myös maalintekosektorit, josta pelaajat saavat laukoa maalin. Keskialueelta laukaistuja maaleja ei hyväksytä. Peli käynnistyy aina valmentajalta lähtevästä kamppailupallosta 1v1-tilanteessa. Mikäli punainen pelaaja tekee maalin, niin musta pelaaja tippuu pois pelistä ja menee sivuun. Tällöin uusi musta pelaaja tulee kentälle. Punainen pelaaja jatkaa peliä niin kauan, kunnes tippuu itse pois pelistä. Voittajajoukkue on se, joka saa vastustajalta pelaajat loppumaan.
Laatutekijät
Pallonhallinta ja tekninen taito Tilan tunnistaminen
Avainkysymykset
Miten voisit hyödyntää kentän neljää maalia pelissä? Miten ohitat vastustajasi? Miten voit parantaa puolustustasi 1v1-tilanteissa?
Kesto
15 min

3v2 ylivoimapeli maalivahdin aloituksella

Maalinteko
Harjoitteen kuvaus ja säännöt

Harjoitteessa on kolme hyökkääjää, kaksi puolustajaa ja maalivahti.

Hyökkääjistä yksi on keskellä ja kaksi laidoissa.

Puolustajista yksi on keskellä lähempänä ja yksi lähtee kauempaa alhaalta.


Harjoite käynnistyy maalivahdilta lähtevällä syötöllä yhdelle hyökkääjistä.

Tämän jälkeen käynnistyy 3v2-tilanne, joka päättyy riistoon tai maalintekoon.

Puolustajille voi laittaa myös pikkumaalit kentälle, joihin yrittävät maalintekoa riiston jälkeen.

Laatutekijät
Leveys ja rytmi: laidat riittävän leveällä, keskellä pelaava rytmittää peliä. Päätöksenteko: nopea arvio – kuljetanko, syötänkö vai viimeistelenkö? Ajoitus: ylempi puolustaja prässää, alempi tukee → ei molemmat samaan. Kommunikaatio: kuka ottaa pallollisen, kuka varmistaa? Keskustan suojaaminen: pakotetaan peli laitaan → vaikeampi murtautua.
Avainkysymykset
Hyökkääjät: Miten käytitte ylivoiman hyödyksi? Liikutteko siten, että loitte tilaa toisillenne? Puolustajat: Kumpi teistä otti prässin, kumpi varmisti? Onnistuiko keskustan suojaaminen?
Kesto
15 min

Peli: Laukaise ennen keskiviivaa

Maalinteko
Harjoitteen kuvaus ja säännöt
Pieni kenttä, paljon vetoja ja maaleja, veto ennen keskiviivaa! Peli lähtee maalivahdin avauksesta. Vain yksi puolustavan joukkueen pelaaja saa tulla prässäämään hyökkääjien kenttäpuoliskolle, joten tilanne on 2v1 (3v1 kun maalivahti mukana). Hyökkäävän joukkueen vedon tulee lähteä omalta alueelta ennen keskiviivaa! Jos puolustaja saa ryöstettyä pallon, muut alun perin puolustavan joukkueen pelaajat saavat tulla mukaan hyökkäykseen ja pelataan normaalisti tilanne 3v3 loppuun saakka. Hyökkäävää joukkuetta voi vaihtaa esimerkiksi siten, että yksi joukkue hyökkää niin monta kertaa putkeen kuin onnistuu maalinteossa. Voidaan myös vaihtaa joka tilanteen jälkeen tai valmentaja voi syöttää uuden pallon peliin maalivahdille, jonka puolelta uusi tilanne aloitetaan. Tavoite pitää peli nopeana.
Laatutekijät
Laukaiseminen, syöttäminen (ylivoima -> hyödynnä tuki), aktiivisuus (nopeat tilanteet!)
Avainkysymykset
Kesto
15 min

Pallo nopeasti peliin

Peli
Harjoitteen kuvaus ja säännöt
Valmentaja asettaa palloja sivurajoille. Pelin nopeuden idea on siinä, että pallon mennessä yli sivurajan - peliä jatkava joukkue voi ottaa lähimmän pallon miltä tahansa reunalta ja jatkaa peliä välittömästi. Voi käyttää lisänä esim. kolmen sekunnin sääntöä sivurajoilta lähdettäessä (tee ratkaisu ennen kuin valmentaja laskee kolmeen).
Laatutekijät
Havainnointi, ratkaisujen nopeus, tilanteen seuraaminen
Avainkysymykset
Mikä on nopein ratkaisu? Miten varmistat, että joukkuekaverit tietävät kenellä on nopein ratkaisu (puhe!).
Kesto
15 min